Az integrál szemlélet keretrendszere 4. rész

Spiráldinamika Dr. Clare W. Graves (1914-1986) a New York-i Union College pszichológia professzora volt az emberi lelki fejlődés egyik szakaszelméletének kidolgozója.

Forrás: https://transformations.org.nz/the-grave-model-and-nlp/

Graves azt mondja, hogy az emberi lélek fejlődési szintjei a változó környezetre adott válaszként léterjövő reakciók, ami az alkalmazkodást és új idegrendszeri struktúrák kiépülését jelenti egy adott szinten. A szintek kialakulása nyitott, dinamikusan átstrukturálódik a változó körülményekhez. Mindez bio-pszicho-szociális változást hoz az ember életében.

Graves a „kettős spirál” modellben foglalta össze az emberi fejlődési szinteket, amelyeket színek és kódok segítségével különböztetett meg. Ezek az egyre összetettebb szintek különböző problémamegoldási módokat és értékrendszereket tükröznek.

Graves tanításait tanítványai Don E.Beck és Chris C.Cowan vitték tovább a „memetika” elméletével kiegészítve. a meme szót Richard Dawking találta ki a „The Selfish Gene” az Önző gén c. könyvében, jelentése: „kulturális információs csomag”, „kultúrgén”. Kultúrgének lehetnek jó sztorik, népszerű hírek, viccek, amiről az emberek beszélnek, ami terjed. 

Beck és Cowan népszerűsítette a spiráldinamikát, és széles körben alkalmazták a szervezeti fejlődés, a vezetés és a társadalmi problémák megoldásában.

A spiráldinamika szintjei színekhez kapcsolódnak, amelyek egy adott értékrendszert (memetikus szintet) jelölnek:

  • Bézs: Túlélés központú, ösztönvezérelt.
  • Lila: Törzsi gondolkodás, rituálék, közösségi védelem.
  • Piros: Erőalapú, hatalomközpontú, egoista.
  • Kék: Rend, szabályok, hit és hagyomány.
  • Narancs: Egyéni siker, versengés, tudományos gondolkodás.
  • Zöld: Egyenlőség, közösségi érzés, ökológiai tudatosság.
  • Sárga: Integráció, rendszerszintű gondolkodás.
  • Türkiz: Globális tudatosság, holisztikus szemlélet.

 

A spiráldinamika azt mutatja meg, hogy az emberi fejlődés szintjei nem egymást legyőző hierarchiák, hanem egymásra épülő lépések, amelyek az élet különböző kihívásaira adnak választ. Egy magasabb szint nem feltétlenül „jobb”, csupán összetettebb helyzeteket képes kezelni. Az elmélet segít megérteni, hogy az emberek, szervezetek és társadalmak miért gondolkodnak és működnek különböző módon. Ráadásul azt is megmutatja, hogyan lehet ezeket az eltérő nézőpontokat összhangba hozni, hogy közösen oldjunk meg problémákat és teremtsünk értéket.

https://vezetoi-coaching.blog.hu/2022/08/30/az_alapok_spiraldinamika